Efter att ha avverkat det 7 967 km stentuffa rallyt genom Saudiarabien avslutades det vid Röda havet vid Yanbu med Hondaföraren Ricky Brabec som totalsegrare av Dakarrallyt för andra gången och skrev historia som den ende amerikanen att ha lyckats med detta.

​Den 46:e upplagan av Dakar, den 5:e som arrangeras i Saudiarabien, har avslutats efter mer än 4 700 kilometer av specialsträckor och en total sträcka på nästan 8 000 kilometer, som testade förarna, mekanikerna och övriga teambesättningar till det yttersta. 

65aa3a0c0b3af6.35928781

Amerikanen Ricky Brabec vann en andra titel efter sin triumf 2020, hårt uppvaktad av Ross Branch från Botswana, på sin Hero, den första indiska motorcykeln på Dakar-pallen, på vilken franske Hondaföraren Adrien Van Beveren, på tredje plats, fick kliva upp på pallen för första gången i sin karriär.

Ricky Brabec tog ledningen i rallyt i sanddynerna i det så kallade ”Empty Quarter” under den långa marathonsträckan ”48 HR Chrono-etappen”, och höll fast vid förstaplatsen hela vägen till Yanbu för att ta sin andra Dakarseger. Årets framgång lär ha varit ännu mer välsmakande än fyra år tidigare, eftersom Ross Branch pushade honom hårt hela vägen. För att hjälpa honom att stå emot fick Brabec bra support från sina teamkamrater, inte minst Adrien Van Beveren som ofta öppnade sträckorna med Brabec. Fransmannen drog nytta av detta teamarbete för att sluta som trea och efter sina nio deltagande i rallyt äntligen få klättra upp på prispallen, vilket var en befrielse för mannen som påstår sig leva, andas och träna året runt för just Dakarrallyt... 

Hero-föraren Ross Branch, den hårdnackade mannen från Botswana var en kandidat om totalsegern ända till mål, trots att han blivit fråntagen teamkamraterna, som hoppade av en efter en på grund av vurpor eller mekaniska problem. Branch ledde under den första veckan innan han blev passerad av Brabec. Icke desto mindre har föraren från Botswana erbjudit den afrikanska kontinenten en pallplats för första gången sedan sydafrikanske Alfie Cox tog tredjeplatsen 2005. Dessutom har Hero, tack vare Ross Branch, blivit den första indiska konstruktören att få vara representerad på Dakar-pallen. Årets Dakarrally var däremot en upplaga att glömma för KTM, i stort sett. Kevin Benavides, Toby Price och Daniel Sanders kunde aldrig fullt ut möta den dominans som Honda-förarna utövade. Sedan 2001 har KTM alltid placerat en av sina förare på pallen, inte sällan högst upp (totalt 19 gånger), vilket innebär att årets prestation är ett misslyckande för KTM, och även Husqvarna och GasGas. Dessutom är det första gången sedan 1993 som inga europeiska motorcykelmärken representerades på prispallen.

Totalt nådde 239 fordon (mot 340 som startade) Yanbu, inklusive 96 motorcyklar (132 startande).

Som en parentes kan vi nämna att svenske Annie Seel (som Under årens lopp har hunnit med att genomföra fem Dakarrallyn med motorcykel) i år genomförde Dakarrallyt för elfte gången ( sjätte gången med bil): Tillsammans med tyskan Annett Quandt vann Annie damklassen ”All Women’s Car Team” som co-driver i deras fabrikssupportade X-raid Yamaha XYZ 1000 Turbo Prototype.

Topp-10 Dakarrallyt 2024

Pos.FörareNumNationTeamTid/Diff 
1 BRABEC Ricky 9 USA Monster Energy Honda Team 51:30:08
2 EVAN BRANCH Ross 16 BWA Hero Motorsports Team Rally +10:53
3 VAN BEVEREN Adrien 42 FRA Monster Energy Honda Team +12:25
4 BENAVIDES Kevin 1 ARG Red Bull KTM Rally Factory Team +38:48
5 PRICE Toby 18 AUS Red Bull KTM Rally Factory Team +45:28
6 CORNEJO José Ignacio "Nacho" 11 CHI Monster Energy Honda Team +46:38
7 BENAVIDES Luciano 77 ARG Husqvarna Factory Racing +53:31
8 SANDERS Daniel 4 AUS Gas Gas Factory Team +01:14:32
9 SVITKO Stefan 142 SLO Slovnaft Rally Team +01:56:28
10 MICHEK Martin  10 CZE Orion Moto Racing Group +02:48:49