Triumph har presenterat en helt ny trippeldriven sportmotorcykel för 2024. Daytona 660 uppges erbjuda spännande sportprestanda, en dynamisk körning och högsta kvalitet, kapacitet och specifikationer i sin klass.

Daytona 660 kommer med Triumphs 660cm3 trippelmotor, som i det här fallet uppges erbjuda 95 hk toppeffekt och 69Nm vridmoment som bäst, med den perfekta kombinationen av gott om vridmoment på låga varvtal, och rejält med effekt på mellanregister och topp. Förutom att leverera 17 % mer effekt och 9 % mer vridmoment än Trident, har Daytona 660 också ett helt nytt avgassystem, vilket sägs skapa ett omisskännligt läte.

Daytona 660 MY24 Carnival Red AngleLHS

Daytona 660:s perfekt balanserade chassi och intuitiva, smidiga hantering kombineras med god körkomfort, tack vare påkostade komponenter, inklusive upp-och-ner-vänd 41 mm framgaffel och förspänningsjusterbar stötdämpare, båda från Showa. Radiellt monterade fyrkolvs-bromsok med dubbla 310 mm skivor sitter på plats, liksom Michelins nya Power 6-däck.

Daytona 660 MY24 Snowdonia White LHS

Kombinerat med en sitthöjd på 810 mm, smal midja och optimerad körställning, levererar Daytona 660 en spännande och förtroendeingivande körning.

Daytona 660 MY24 Satin Granite AngleRHS

Daytona 660 kommer vidare med förarassisterande teknik, inklusive tre körlägen (Sport, Road och Rain) som optimerar gasresponsen och inställningarna för traction control för olika körförhållanden, och det finns ett nytt nödbroms-varningssystem som ska säkerställa att föraren alltid känner sig i full kontroll, och som vid kraftig inbromsning aktiverar varningsblinkersen för att varna andra trafikanter.

Daytona 660 MY24 Carnival Red TOP

Daytonas omisskännliga design-DNA har omarbetats, där dubbla LED-strålkastare kombineras med ett centralt placerat luftintag och där den slimmade kåpan framhäver den atletiska profilen och avslutas längst bak med LED-baklyktan. Det finns tre färgalternativ att välja mellan (Carnival red, Satin Granite, Snowdonia White), samtliga med "660" race-inspirerad grafik.

DAYTONA MY24 09004 GE

Daytona kommer med mer än 30 genuina Triumph-tillbehör för att personlig anpassning av prestanda, komfort, stil och funktionalitet, inklusive ett A2-paket, med ett dedikerat gashandtag och en motorjustering som begränsar effekten till 35 kW.

DAYTONA MY24 09000 GE

Serviceintervallen ligger på 10 000 mil och två års garanti erbjuds för obegränsad körsträcka.

DAYTONA MY24 7748 JP

Steve Sargent, Triumphs Chief Product Officer kommenterar: "660 har all den attityd och smidighet du kan förvänta dig av Daytona-namnet och för med sig spännande, användbar, verklig prestanda och hela-dagen-komfort som förare av idag vill ha."

Den perfekta kombinationen av gott om bottenvrid, spännande prestanda och oöverträffad karaktär, där Daytonas trippel levererar 95 hk vid 11 250 rpm med rödstrecket först vid 12 650 rpm. Mer än 80 procent av dess maximala vridmoment på 69 Nm är tillgängligt redan från 3 125 rpm, vilket ger sportig och fullt användbar prestanda. Genom att blanda bottenvrid och smidigheten hos en twin med fritt varvande prestanda hos en radfyra, har motorn ett unikt trippel-avgasläte, ytterligare förstärkt av det nya 3-1-avgassytemet med en kompakt lågt placerad ljuddämpare av rostfritt stål.

DAYTONA MY24 09016 GE

Kraften levereras utan ansträngning genom en sexstegad växellåda och där Triumphs Torque Assist-koppling ska säkerställa en progressiv, smidig växling. Kopplingsdesignen uppges även förbättra bakhjulskontrollen under hård inbromsning för smidiga, säkra kurvtagningar. Triumphs Shift Assist är tillgänglig som ett tillbehör för snabba och lättjobbade kopplingsfria upp- och nedväxlingar och ännu smidigare körning i tät stadstrafik.

DAYTONA MY24 09034 GE

För förare som börjar sin Daytona-tur med A2-behörighet, finns en ombyggnadssats med ett ersättnings-gashandtag och unik motoravstämning, som enkelt kan monteras, eller återställas till standard, av en auktoriserad Triumph-återförsäljare.

DAYTONA MY24 6665 JP

Ride-by-wire-gasreglaget sägs bidra till en skarp och exakt gasrespons och tillåter även tre körlägen; Sport, väg och regn. Varje läge erbjuder olika gasrespons och nivå av traction control-inverkan, där Sport-läget ger den mest reaktiva gasresponsen. Traction control-systemet kan också stängas av med hjälp av instrumentmenyn för förare som föredrar fullständig frihet från elektroniska ingrepp.

DAYTONA MY24 09001 GE

Den multifunktionella instrumenteringen har en TFT-färgskärm integrerad i en vit-på-svart LCD-skärm. Kompakt och med en stilren design, visas all information för föraren tydligt och ska vara lätt att avläsa i olika ljusförhållanden. Enheten är kompatibel med tillbehörspassningen My Triumph Connectivity System som möjliggör sväng-för-sväng-navigering plus telefon- och musikinteraktion. Alla funktioner visas tydligt på TFT-skärmen och styrs via styrreglage för enkel användning under körning.

DAYTONA MY24 09005 GE

Daytona kommer med clip-on-styre och fotpinnar placerade för optimal balans mellan komfort och hög markfrigång vid nedlägg i kurvor, där Daytona 660:s naturliga körställning sägs vara anpassad för att ge den feedback och komfort som krävs för långa dagar i sadeln. 

DAYTONA MY24 6172 JP

Separata förar- och passagerarsadlar, med en förarsadelhöjd på 810 mm och en smal midja underlätta att göra Daytona 660 hanterbar för förare av alla storlekar. Vidare erbjuds en extra låg sadel som tillbehör, vilken sänker sitthöjden med 25 mm till 785 mm.



SPECIFICATIONS TRIUMPH DAYTONA 660 - 2024

ENGINE AND TRANSMISSION

Type

Liquid cooled, inline 3-cylinder,12 valve, DOHC, 240° Firing order

Capacity

660cc

Bore

74.04mm

Stroke

51.1mm

Compression

12.05:1

Maximum Power

70 kW (95PS) at 11,250 rpm

Maximum Torque

69 Nm @ 8,250 rpm

Fuel System

Multipoint sequential electronic fuel injection with electronic throttle control

Exhaust

Stainless steel 3 into 1 header system with low single sided stainless steel silencer

Final Drive

X-ring chain

Clutch

Wet, multi-plate, slip & assist

Gearbox

6 speed

CHASSIS

Frame

Tubular steel perimeter frame

Swingarm

Twin-sided, fabricated steel

Front Wheel

Cast aluminium alloy 5 spoke, 17 x 3.5 in

Rear Wheel

Cast aluminium alloy 5 spoke, 17 x 5.5 in

Front Tyre

120/70 ZR 17

Rear Tyre

180/55 ZR 17

Front Suspension

Showa 41mm upside down separate function big piston (SFF-BP) forks, 110mm Wheel travel

Rear Suspension

Showa monoshock RSU, with preload adjustment, 130mm Wheel travel

Front Brakes

Twin 310mm floating discs, 4 piston radial callipers, ABS

Rear Brakes

Single 220mm fixed disc, single piston sliding calliper, ABS

DIMENSIONS & WEIGHTS

Instruments

Multi-function instruments with colour TFT screen

Length

2083.8mm

Width (Handlebars)

736mm

Height Without Mirrors

1145.2mm

Seat Height

810mm

Wheelbase

1425.6mm

Rake

23.8°

Trail

82.3mm

Wet weight

201kg  (@90% fuel volume)

Fuel Tank Capacity

14 litres

FUEL CONSUMPTION

Fuel Consumption

57.6 mpg (4.9litres / 100 km)

CO2 Figures

113 g/km

Emissions Standard

EURO 5+
CO2 emissions and fuel consumption data are measured according to regulation 168/2013/EC. Figures for fuel consumption are derived from specific test conditions and are for comparative purposes only. They may not reflect real driving results.

SERVICE

Service interval

10,000 miles (16,000 km) /12 months service interval, whichever comes first